Detta ökade ansvar som anbudsgivarna nu har kan även medföra att de upphandlande myndigheterna blir mindre motiverade att anstränga sig när det kommer till noggrannheten i utformningen av upphandlingsdokument, då myndigheterna kan räkna med att eventuella fel uppmärksammas av anbudsgivarna. Om anbudsgivarna inte upptäcker felen och underrättar myndigheten om dessa genom att ställa frågor så kan de ändå inte överklaga. Detta ställer givetvis högre krav på anbudsgivarnas aktivitet och noggrannhet vid deltagande i upphandlingar. Detta leder i sin tur till att det blir svårare och ännu mer resurskrävande att lämna anbud. I förlängningen kan detta dessutom missgynna mindre leverantörer som inte har så stora resurser eller mycket erfarenhet av att lämna anbud.
Hur omfattande är påtalandeskyldigheten för anbudsgivarna?
En naturlig följdfråga blir i vilken omfattning en anbudsgivare måste ställa frågor. På detta finns tyvärr inget entydigt svar. I ett mål från Kammarrätten i Jönköping hade en anbudsgivare ställt frågor avseende delar av en poängskala i utvärderingsmodellen i en upphandling. Anbudsgivaren hade också fått svar på sina frågor från den upphandlande myndigheten. Trots detta ansågs de frågor som anbudsgivaren ställt vara för begränsade i relation till omfattningen av de åberopade bristerna i upphandlingen. Anbudsgivaren ansågs därför inte ha gjort vad som krävs för att begränsa sin skada.
Genom detta framgår att anbudsgivarnas frågor måste vara adekvata i förhållande till de otydligheter som anbudsgivarna sedan vill åberopa i en överprövningsprocess. Vad händer då om den upphandlande myndigheten inte besvarar anbudsgivarens frågor på ett korrekt sätt? Enligt en dom från Kammarrätten i Göteborg gäller att om anbudsgivaren ställer adekvata frågor, men den upphandlande myndigheten ger otillräckliga svar som inte medför något klargörande, har anbudsgivaren ändå uppfyllt sin påtalandeskyldighet.
Hur bör då ni som anbudsgivare agera?
Det är numera extra viktigt att ni som anbudsgivare går igenom upphandlingsdokumenten ordentligt innan ni lämnar anbud. Tveka inte att ställa frågor och begära förtydliganden av de upphandlande myndigheterna. Det är trots allt de som är ansvariga för upphandlingsdokumenten och som har att följa upphandlingslagstiftningen inklusive de grundläggande principerna om transparens och likabehandling.
För att hinna ställa frågor och för att hinna få och analysera svaren underlättar det om ni som anbudsgivare ser till att göra detta arbete i god tid innan anbudstiden går ut. De frågor som ställs bör vara tydliga, men inte för snäva då det är viktigt att oklarheter i förfrågningsunderlaget avhjälps helt och inte bara delvis. Om svaren från den upphandlande myndigheten är för otydliga bör ni som anbudsgivare också ställa uppföljande frågor.
Vi kan även tipsa om att det kan löna sig att ta hjälp av en advokat vid anbudslämnande, särskilt vid strategiskt och ekonomiskt viktiga upphandlingar där det helt enkelt inte får bli fel. Vi har mångårig erfarenhet när det kommer till att hantera samtliga steg i anbudsprocessen och vi hjälper gärna till med både anbudslämnande och överprövningar.