BRANSCHUTVECKLING
Drivkraften att skapa Teqt Group kommer inifrån takbranschen
I förra numret av Tak & Tätskikt inledde vi en artikelserie om hur takbranschen förändras när enskilda takföretag går upp i större koncerner. Nu fortsätter vi detta tema genom att prata med Teqt Groups VD Stefan Lind.
Teqt Group startade i juli 2021 och har sedan dess förvärvat eller som de själva säger ingått partnerskap med tjugo bolag inom tak, tätskikt, plåt och smide.
- Skapandet av Teqt Group, framhåller Stefan Lind, har kommit ur två primära drivkrafter. Ett inre tryck, en glädje och en önskan, hos entreprenörer inom tak, tätskikt, plåt och smide att ta nästa steg i sin entreprenörsresa. Och ett yttre tryck som handlar om att kunna möta de allt högre krav som entreprenörernas uppdragsgivare ställer på kvalitet, kompetens, hållbarhet, affärsmannaskap och så vidare.
Stefan Lind målar upp bilden av en grupp takentreprenörer som har träffats genom åren i olika sammanhang och sinsemellan pratat om en vision att bygga något nytt i takbranschen.
- Man kan säga att takentreprenörerna, såsom Arena Tak, Balck & Hjelmgrens och Wicote Entreprenad, hade visionen och Aspira Partners, som är investeringsbolaget bakom Teqt Group, är katalysatorn som bidragit till att gruppen blivit verklighet.
I Teqt Groups resa så här långt vill Stefan Lind också framhålla Sveriges Takentreprenörers tidigare ordförande Ulf Wernquist, som varit och alltjämt är en viktig länk mellan Aspira Partners och takbolagen.
- I vår vision ingår att attrahera de allra bästa och Ulfs renommé bland branschens aktörer och hans kännedom om dem har varit ovärderlig för att uppnå detta.
Mer specifikt, säger Stefan Lind, handlar det om att locka takentreprenörerna som har de skickligaste hantverkarna, den bästa kundnöjdheten och den högsta lönsamheten.
- Vi vill att de företag som blir en del av gruppen ska ha en stark egen drivkraft att fortsätta utvecklas och bli ännu bättre. I detta ingår en önskan från oss att behålla individer i ledande befattning inom våra partnerbolag. De har ju stor del i att deras företag och varumärken är väl ansedda och starkt efterfrågade.
